tisdag 11 november 2008

Mysfaktor

I dagsläget bor vi fyra personer i en rymlig trea. Det finns många skäl till att vi längtar till huset, bla den långa kö som bildas till den ynkliga lilla och enda toalett vi har, två pojkar med olika sovvanor och intressen i ett rum. ...men det, sörrni, har jag fått veta, kommer de att ha nytta av resten av livet, mästare på att dela med sig och ta hänsyn som de kommer att bli! : )

Det jag kommer att sakna, är den, visserligen obrukbara, men fina och mysfaktorförhöjande öppna spisen som står i ett hörn av vardagsrummet. (Hmmm, inte helt lätt att fånga det varma, mysiga ljuset utan att kortet blir för mörkt, men ja, ni fattar...)
Istället kommer vi att ha en förhoppningsvis välfungerande kakelugn med minst lika hög mysfaktor i vårt hus.

Vad sägs om dessa två skönheter från Eldabutikens hemsida? Vi vill ha en rund kakelugn för att kunna njuta av skenet från brasan från flera håll. Då kan den första, Gabriels Duvemåla, vara ett bra alternativ, eftersom den saknar luckor. Men Cronprinsens Allmoge 520 är också fin!
Detta tål att funderas på ett par vändor...
/A

6 kommentarer:

Familjen Eriksson sa...

Verkligen mysig öppen spis. Även om den inte går att elda i.

Jag tycker att den första kakelugnen var outstanding men jag kan också förstå om man vill ha det mer traditionella med luckor. Svårt val!
Lycka till!

Kramisar
Maria

Maria sa...

Det är verkligen mysigt att elda. Särskilt den här årstiden.

Förstår att ni kommer att sakna eldstaden i lägenheten även fast den inte går att elda i.

Att även kunna se elden när man eldar är enormt rogivande. Klart ni skall välja en kakelugn med "tittfönster" ;)

Förresten, tack för pastainspirationen i det tidigare inlägget!

Kramar Maria

På andra sidan väggen sa...

Kakelugnarna ser jätte fina ut båda två, ska bli kul att se en på plats sen! Längtar också efter att sitta framför brasan, men ni ser ut att ha det riktigt mysigt nu också.

Huset som är till salu som du skrev om sist har jag läst om i ett inredningsreportage. Tror tom att jag har det bland mina favoriter :)

Himla fin ytterdör ni har! Dubbeldörrar har alltid varit en dröm, med det får nog vänta till nästa hus....

Kram,
Ann

Tinnar och torn sa...

Hejsan!
Det är så mysigt med brasa och eld. Röstar för den första jag med :o)
Kram Petronella

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej!

Vilken fin blogg du har!
Satt o godan ro och läste om erat husbygge och såg bilder i från ett hus här i Örebro. Visst är det fint, är helt klart mitt drömhus. Så otroligt fint inrett.. Det verkar tyvärr lite svår sålt, har legat ute till försäljning ganska länge.
Va roligt med husbygge, jag och min sambo håller på att bygga vi också. Vilken husfirma kommer erat hus i från eller är det eget ritat? Intressant att följa erat bygge :) Kram Maria

Maria - Villa Krutbruket sa...

Godmorgon! Kul att ni kika in hos mig också! Vi bygger lösvirke men inte ritat det själv, vårat är ett hus ifrån firman Fiskarhedenvillan. När kommer erat hus vara klart?Kram Maria