onsdag 13 augusti 2008

Takläggning...

Just nu känns det extra viktigt att snabbt få på råspånten på taket för det har verkligen regnat väldigt mycket de senaste dagarna och även om stommen inte har tagit åt sig så jättemycket vatten så börjar det bli lite bråttom att få tak på huset.


Jag tog två dagar ledigt från jobbet för att det skulle gå lite smidigare. Det är inte helt lätt att få ihop det stora taket med ryggåstaket utan det kräver en hel del mätande och sågande och för att det skulle gå ännu smidigare så lyfte vi upp sågen högst upp på ställningen så att det inte skulle bli så mycket spring, men det gäller att hålla in magen ordentligt för det är inte så mycket kvar av byggställningen att stå på. Inte för att det gör något om en bit av magen sågas bort (supersnabb fettsugning...).


Det är lite pyssligt att just få ihop de två taken med varandra så att det inte blir för stora hål som måste tätas från insidan.


Målet var att hinna med halva taket på två dagar, men idag blev vi lite störda av regnet så det fattas ca 2 meter på ena sidan för att nå upp till nock.


Vi har lyckats klara oss från alltför stora motgångar, men den största hittills var att i all den råspont vi beställt fanns felhyvlade brädor som inte gick att slå ihop vilket kan vara väldigt frusterande när man står högst uppe på ett tak så idag byttes all råspont ut mot ny.
Egentligen skulle både Anna och jag behöva ha semester i ett par veckor till för att hinna med allt som brådskar, men jag måste tillbaka till kontoret ett par dagar för att ta nya tag med taket i helgen.
/J

2 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Ja det har verkligen öst ner...vår infiltration ser ut som en swimmingpool ;o) Hoppas ni får iordning taket snabbt! Kram Petronella

På andra sidan väggen sa...

Åh, vilka läckra takfotstassar ni har! Jag sprang genast ut till killarna och sa att såna vill jag ha :) Men de tyckte att jag var lite sent ute tyvärr eftersom takstolarna redan är uppe. Ja, ja, man kan inte alltid få som man vill ;) Vi ska bygga in våra takstolar så de fula takfotstassarna kommer ju inte synas ändå. Men när vi bygger hus nästa gång, då ska jag ha såna!

Anna, ta dig i kragen nu - spinningen var jätte kul!

Trevlig helg!

Kram,
Ann