onsdag 20 augusti 2008

Foderklossar

Ända sedan jag såg inlägget om skursocklar hos Viveka på Humlebacken har jag inte kunnat tänka mig att ha det på annat sätt i vårt hus.














Där dörrfoder och golvsockel möttes utfördes fram till 1920-talet nästan alltid en fodersockel, även kallad skursockel. Fodersockeln ”tog ned” dörrfodret till golvet. Dörrfodret stod på fodersockeln som mestadels var slät med en fasad kant. Fodersockeln var vanligen av samma höjd eller något högre än sockeln. Vid skador behövde bara fodersockeln bytas ut istället för hela fodret.

(Bild och text hämtat från Stockholms länsmuseum)

Jag insåg sedan att renoveringsobjekt som min käre svärfar Staffan Snickare har arbetat med, faktiskt också har just denna typ av skursocklar, men han kallar dem foderklossar. Jag återkommer med bilder därifrån. : )

/A

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du gillar mina skursocklar, vi är väldigt nöjda med dem. Om du har lust kan du använda denna län i stället, så kommer man rakt på socklarna.
http://humlebacken.blogg.se/2008/june/rorigt.html#trackback
Vad man kallar de för beror nog på var i landet man bor, tror att det är därför din svärfar säger annorulunda
kram

Anonym sa...

Hej igen
Upptäckte att man kommer rakt in på min kommentarsida, iofs med skursocklarna, men ändå...känns kanske lite konstigt, precis som om jag vill att alla ska kommentera...
Nu har jag i alla fall tagit mig tid att titta igenom hela ert husbygge igen, och det är verkligen imponerande. Vilket arbete ni lägger ner, och vilket fint hus det blir. Jag lade en länk till er sida, bland mina favvobloggar:)

Anonym sa...

Hallo!
Imponerad blir man av kollegornas dolda talanger... Ni ska kolla denna bok tycker jag http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426355

//Burton