fredag 22 augusti 2008

Förberedelser

Det måste vara lärarinnan i mig som gör att jag är så förtjust i enkla, smarta lösningar. Varför göra något svårare än det är? : ) Jag har lärt mig massor av vår erfarne snickare och även min matematiskt lagde sambo. (Kan ju nämna att jag är språklärare och inte mattelärare...)

Vårt lilla smarta sågverk är placerat i hjärtat av huset och J lutar sig mot ställningen medan han räknar lite på hur vi bäst får till att skarvarna på råsponten inte kommer för tätt.

Med en liten kloss som vi placerar på rätt längd ifrån sågklingan, är det sedan bara att mata på med plankor, utan att behöva mäta var och en. Smart! : D Ett gammalt beprövat trick som jag inte har varit medveten om tidigare. Men så har jag inte byggt hus på det här viset förut heller...

Om det finns någon annan novis därute så kan jag också berätta att ingenting går till spillo. Det som blir över när man sågat, frånskäret alltså, skickar man fram mot klossen och skarvar sedan på med nästa bräda. På det viset används allt, men det visste ni säkert redan! ; )

Imorgon är det dags att spika upp det vi har sågat upp.
/A

6 kommentarer:

Hanna sa...

Men vad är detta, här tittar man in för att beundra huset i gamla inlägg och så finns det två nya. Funkar inte bloggkollen?
Fint blir det, hoppas ni slipper regn imorgon.
Kram Hanna
ps. Den där trädgården i vretstorp kanske vi kan åka och få en privat visning i om du är intresserad!

På andra sidan väggen sa...

Åh, va jag är avis på ert täta tak! Har ägnat kvällen åt att återigen torka upp pölarna mellan skålarna som står utspridda på golvet. Men ikväll skrattade vi mest åt eländet, inte mycket annat att göra. Så, grattis till taket! Nu måste ni ju ha taklagsfest!

Hoppas att ni får en skön och solig helg!

Kram,
Ann

Hanna sa...

Jag blir gärna med på söndag, ska kolla tidningen.
Kram Hanna

Hanna sa...

Tack för idag. J får tjata lite på B så kommer han och hjälper till, jag följer med och kollar på er grannes bil!!!
Kram Hanna

StrandviksVillan sa...

Men oj - vilken fart ni haft på! Här har det verkligen gått undan, spännande att följa!
Ha en bra ny vecka!

Anna och Tobbes Blogg sa...

Hej!
Kul att ni lämnade ett avtryck på vår blogg. Vi har precis flyttat in i vårt lösvirkeshus och det är nu man kan njuta av resultatet.
Det är nu vi kan luta oss tillbaks och vara stolta över att vi fixade det tillslut! Vi fick vårt drömhus precis som vi själva ville ha det ; ) Lycka till med ert bygge, jag kommer att följa ert projekt med spänning! //Anna