fredag 28 mars 2008

Tillbaka till verkligheten...

Som ni kanske har läst så är Anna uppslukad av sina trädgårdsdrömmar. Jag har varit måttligt intresserad när hon kommer och visar sina planer för trädgården, men till slut är jag ändå där och kritiserar, ändrar och kommer med åsikter som jag inte själv vet om de är bra eller dåliga.

Jag har tyckt att det har varit rätt lugnt ett tag nu. Bygglovet är klart och byggsamrådet är genomfört, men det slog mig härom dagen att det är nu det börjar.
Det började med att kommunen skickade över en bunt papper som skulle fyllas i:

Har ni kollat så att den Kvalitetsansvarige kollar att ni har kollat att huset ligger på rätt plats enligt ritning...???
Skriv under här:...................................

För att inte tala om alla fakturor som börjar droppa in....och vi som inte ens har börjat att bygga!
Fönster och dörrar ska beställas - förskottsbetalning (Jag är glad att vi har fått en klumpsumma och inte har fått veta vad varje detalj har kostat för då vet jag inte om det hade blivit några fönster på huset...)

Panel och foder - betalt av egna pengar som vi ligger ute med.

Tomt - betalt av egna pengar (OK! tomterna på orten skänks ju nästan bort så....)

Och så det här med tomten som vi faktiskt inte riktigt vet var tomtgränsen går ännu.
Men jag tror att det mesta har löst sig efter nästa vecka.

Ibland får jag för mig att Anna ser möjligheterna medan jag ser problemen...
Fast det är lite så att många beslut måste tas nu samtidigt som många saker måste kontrolleras för att det inte ska bli fel i framtiden.
Det måste planeras för framtiden för jag vill inte stå där en dag och säga:
- Jag vet inte hur vi vill ha det. Det har vi inte tänkt på än....

Än så länge sover jag gott om natten i alla fall, men.....

/J

Inga kommentarer: