onsdag 5 mars 2008

Pappersarbeten

Vi var tidigt i kontakt med kommunen för att se om våra tankar och idéer skulle kunna gå hem hos dem som fattar beslut om bygglov. Dessutom hade vi en hel del frågor. Det svåra har visat sig vara att ställa rätt frågor. När vi inte har erfarenhet själva av att bygga hus sedan tidigare, vet vi inte heller riktigt vilken kunskap vi saknar. Tänk om kommunen kunde ha en handbok för förstagångsbyggare, fylld med råd, tips och måsten!

Nu är det en liten kommun vi bor i och vi har den fördelen att det är mycket lätt att ha kontakt med tjänstemännen "där uppe". Det är inga långa och krångliga kommunikationsvägar. Istället är det lite roligt att kunna ringa till kommunens VA-ansvarige och prata en stund och halkar vi in på något som inte rör hans område kan han säga: "Vänta, jag smiter över till Johanna med telefonen direkt. Hon kan det här bättre..." Nackdelen är istället att det kan bli lite förvirrat ibland. De har själva inte alltid full koll på vem som ska göra vad, och hur ska då vi stackars nybörjare kunna veta?

En annan fördel med just den här kommunen är att det inte är så många som bygger här, vilket gör att kommunen är väldigt glad för att vi vill bygga och ställer inga konstiga krav vad det gäller husfärg eller takfärg.
Bygglovet skulle från början ta ca 3 veckor, men när vi väl lämnade in det så trodde de att det skulle ta ca 1 vecka. Värdefull tid för oss eftersom vi gärna vill vara igång vid månadsskiftet mars/april om vädret tillåter.

Vissa papper måste man bara ha och de kostar därefter också. Pantbrev ca 42.000 kr och byggfelsförsäkring som för oss som nästan inte anlitar någon entreprenad alls, kommer i stort sett vara värdelös, men kostar oss ca 40.000 kr...!

Andra kostnader har tillkommit enbart för att undvika framtida förvirring. Runt vår tomt var det på planritningen ett virrvarr av gamla tomtgränser. Med det resultatet att vi hade en kilformad tomtremsa mellan vår mark och gatan. Tänk om någon en vacker dag skulle köpa den remsan och förbjuda oss att köra in till garaget den väg vi har planerat att kunna använda? Huga! Vi köper loss några kvadratmeter till för det ringa priset av 25 kr per kvm, vilket skulle vara fantastiskt billigt om man bara bortser från administrativa kostnader av alla möjliga de slag.

I slutändan hoppas vi att alla papper är i sin ordning, huset står på plats och att vi lever lyckliga i alla våra dagar!

/ A & J

Inga kommentarer: