fredag 31 oktober 2008

Mårten

Igår hade jag en arbetsdag ute på bygget tilllsammans med min svärfar Staffan Snickare och vår elektriker Mårten, en glad och trevlig man med världens goaste dialekt. Så bor han i Norrköping också. (*blink* till Anna och Johan)

Mårten såg till så att vi nu har el i huset och på bilden syns det att elskåpet har börjat fyllas på. Det kommer att dröja ett tag innan han kommer tillbaka till oss. Vid det laget ska vi ha förberett med elrören i alla väggar och tak. J och jag måste på allvar sätta oss och fundera på var vi vill ha alla uttag och strömbrytare. Är det någon som har erfarenhet av att ha eluttagen i höjd med fönstren istället för nere vi golvet? Vad är fördelarna och nackdelarna med det?

Själv hade jag i uppdrag att göra sånt som Staffan kallar skitjobb. Röja! Det är helt otroligt, men ändå förståeligt, hur mycket skräp det blir på en byggarbetsplats! Slitsamt är det, men det blir så fint när det är färdigt.

Jag har dessutom krattat. När andra krattar löv, krattar jag stenar. Vi kommer att lägga en skiva med markisolering utanför den del av grunden som inte kommer att täckas med jord. Allt för att förhindra tjälen att gå in under krypgrunden.

Jag fick fram många fina runda stenar som jag kommer att lägga till den ansenliga högen jag sedan tidigare har börjat samla ihop till. Stenarna kommer att komma väl till pass i trädgården sen. : )

/A

2 kommentarer:

Hanna sa...

Det ser fint ut. Kul att kunna använda stenar från tomten sedan. Jag får ju åka ut i skogen och leta, inte lika roligt.
Ha det gott i helgen!
Kram Hanna

♥ Fyra årstider sa...

Tänk vad du jobbar och så kul att få fint.
Kram Lotta