torsdag 31 juli 2008

De STORA takstolarna

Mallen för de stora takstolarna är gjord, men denna gång blev det mindre bekväm arbetsställning. Staffan låter takstolarna vila mot hammarbanden och ytterligare två reglar som är tillfälligt uppsatta. Själv springer han runt och står på knä och spikar på en spångbro med räcke. (Hammarbandet är den översta liggande regeln som håller ihop stommen, by the way.)

Takstolarna är större, men det krävs färre plåtar och spik än vad de mindre takstolarna gjorde. Staffan spikar ihop dem utan min hjälp. Dessutom fäster han bara plåtar på ena sidan än så länge. Det är inte så lätt att flippa över de här pjäserna för att spika på den andra sidan. Men Staffan har en plan! Jag har den inte riktigt klar för mig än, men spikat kommer det att bli! : )

När en takstol är klar reser Staffan den mot gaveln och surrar fast den där, tillsammans med ytterligare fyra takstolar som ska göras. På bilden ser ni två fastsurrade takstolar.

När jag nu inte är uppe med Staffan och spikar, så kanske ni undrar vad jag gör? Fönstergluggar!
När vi beställde våra fönster fick vi höra att vi kommer att ha ovanligt många fönster i vårt hus.
Ljust och luftigt vill vi ha!

Jag har flörtat lite med min snart tretton-åring så vi ska snart ge oss ut på en liten cykelutflykt. Bada var det inte tal om...

/A

Inga kommentarer: