söndag 20 juli 2008

Armen i vinkel och tungan rätt i mun...

Allt eftersom huset växer på höjden så gäller det att vara med och se till att allt blir parallellt och rakt och därför går en hel del tid åt att mäta och loda in reglarna så att det inte blir ett snett kråkslott som vi kommer att flytta in i.


Vi är nu uppe på andra våningen där mellanväggarna ska resas under måndagen för att sedan fortsätta med takstolarna som kommer att spikas ihop på plats.


Det är inte lätt för Snickaren att ta hand om två stycken "hobbysnickare" som behöver fråga om det mesta hela tiden:


(A) - Det blev visst lite snett när jag spikade...!

(S) - Det duger här ute i skogen. Det fixar vi till senare.


(S) - Mät från ytterkanten på syllen.
- Nej, från syllen..
- Det där är inte syllen. Syllen sitter där nere..

(J) - Jaså var det den brädan du menade...


Men vi lär oss hela tiden och det senaste vi lärde oss var att ska man såga något så mäter man först upp rätt längd med måttband, drar ett streck med blyertspennan och sågar sedan brädan så att halva blyertsstrecket är kvar....

Inte så konstigt att Anna ser så koncentrerad ut.


Det gäller även att hålla tungan rätt i mun när man ska spika på lite högre höjd och det inte finns så mycket plats att röra sig på så några stickor i rumpan har det allt blivit...


Tyvärr så är mina 6 veckors semester redan slut och när det är som roligast att hålla på med huset och se det växa på höjden så är det dags att återvända till mitt kontor igen.
Antagligen finns det lite jag kan göra på kvällarna när jag kommer hem. Anna har ju ledigt tre veckor till så hon får vara min arbetsledare och tala om vad det finns för uppgifter att utföra.
/J

Inga kommentarer: