söndag 28 februari 2010

Vårtecken 2010 - Nr 1

Nu drar det igång. Äntligen är det vår! Eller...?

Genom att gå in på Vivekas blogg, kommer du åt länkar till bloggar från så gott som alla landskap i Sverige. Vi är över 80 bloggare som visar vårens framfart varje måndag ända in i maj.

När kung Bore har ett så fast grepp om naturen här vid Kilsbergens kant där Närkeslätten tar vid, får man ta saken i egna händer och börja förbereda för våren som åndå kommer att komma.

Såjord och fröpåsar har varit framme. Vi har ännu inte någon trädgård, utan i år får jag satsa på godsaker som går att odla i kruka. Men att få ordning på leråkern runt huset är ett av vårens projekt, så nästa år blir det andra bullar!

Tänk att få skörda basilikan direkt från ett friland. Att hämta basilika från en kruka i köksfönstret är inte heller fy skam. Väx små fröer, väx!

Pelargonerna är nedklippta och många fina sticklingar blev det. Det om något är vår för mig!

De nysatta små telningarna samsas med de blommande engelska pelargonerna om ljuset i vinterträdgårdens söderfönster.

Det har varit plusgrader här några dagar nu, men den enda effekten vi hittills har sett, är att snön har blivit tung och packar ihop sig. Vi ska nog komma ifatt Skånes bara asfaltsvägar till slut!

Ha en trevlig rundtur bland vårtecknen från Sveriges alla hörn och välkommen tillbaka!

Kram Anna

8 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Underbart med frösådden.

Har ännu inte fått någon inspiration till detta, men nu i och med Vårjakten så ska väl även jag börja med detta ;).

Kram

Mejrams! sa...

Åh, så fina sticklingar du har, ett riktigt fint vårtecken. Att så är också ett riktigt vårtecken, jag brukar bara så litet för mycket varje år. Hälsn från Blekinge!/Merja

Viveka på Humlebacken sa...

Håller helt med dig, pellisar är ett säkert vårtecken!! Härligt!
kram

solåkra sa...

Det är sannerligen dags att plocka fram fröpåsarna. det har vi inte gjort än.

Mrs Small Town sa...

OJ vår, kommer det en sådan i år?! Jag har inte ens tänkt den tanken än ;-) Men när jag ser dina frösådder blir jag faktiskt lite hoppfull. Jag ska nog gå in på Vivekas blogg och anmäla mitt intresse för att vara med i årets vårtecken också.

Sedan vill jag även passa på och säga GRATTIS till er graviditet! Den har jag helt missat. Jätteroligt och det börjar ju närma sig... GRATTIS igen.

(Själv är jag i vecka 39 denna vecka och bara väääntar och lääängtar)

Hälsningar
Sara Small Town

Birgitta sa...

Det är så härligt när man ser alla fröpåsar och nedklippta pelargoner, det är vår på gång!

Kramar Birgitta

Tigris Predikantan sa...

Har också suktat efter alla fröannonser men inte kommit så långt som till att köpa...!
Fin har du det överhuvudtaget!

Caroline Odd sa...

Mysigt att följa er hemsida, så många fina bilder och roliga idéer. Superfint får ni!!!
Hälsningar Caroline Odd, en annan lösvirkesbyggare :)