onsdag 3 mars 2010

Badrum del 3

Nu är badkaret på plats och invigt!

Eftersom vi har serien Hafa Kioto, bygger vi vidare på det japanska temat i badrummet, bland annat med hjälp av två "bonzai"-träd i fönstren.
Det ena fönstret vetter ner mot en cykelväg som går en bit nedanför vårt hus. Vi har valt att inte sätta in frostat glas, utan jag letade istället efter bilder på skärmar som jag vet är vanliga i japanska inredningar. De brukar stå på golvet som rumsavdelare, men jag ville göra ett insynsskydd till fönstret.

Jag hittade den här bilden på Finnairs sida och tyckte att just den stilen på skärm skulle plocka upp den form vi har på kaklet med pelaren av mindre rektanglar bakom toalettstolen på ett snyggt sätt.

Så vad gör man om man är så bortskämd med en duktig snickare som jag är? Jo, jag beskrev min tanke, Staffan Snickare gjorde en enkel ritning och satte sedan ihop en perfekt ram!

Efter lite letande, hittade jag det här fina pappret med bambumönster som gick vitt i vitt. Mot ljuset framträder mönstret tydligt och klart! Nu återstår att olja in ramen och montera pappret. Skärmen kommer att stå så att den inte kommer att utsättas för vattenstänk, så förhoppningsvis kommer den kunna hålla ett bra tag framöver.
Jag återkommer med det färdiga resultatet senare.
/Anna

2 kommentarer:

Carin sa...

Det blir ju jättefint med en skärm, bra idé.
/Carin

Anonym sa...

Det ser härligt ut; ett rum att vila sina sinnen i medan man ligger i badet och njuter.
// Gitte