fredag 23 maj 2008

Gjutardag...

Så var det äntligen dags att gjuta grunden. Det var roligt att gå ut till tomten strax före 7 på morgonen för hjälpa till vid gjutningen för det är ju en början till att se huset växa på höjden.
Jag har inte varit med om att gjuta en grund förut så jag möttes av en ståtlig syn i form av kranbilen som skulle pumpa ut betongen i formarna.
Jag som tycker att grävmaskinister har ett manligt yrke fick plötsligt svårt att välja vad jag ska bli när jag blir större...

Det blev en lugn start på dagen. Tomten badar i solsken på morgonen och även fast det är lite kyligt i luften så är det väldigt skönt att stå där i solskenet.
Kranbilsföraren drog några historier om hur illa det kan gå när man gjuter, men när väl betongbilarna började rulla in så var alla historier bortglömda för då blev det plötsligt full fart.
Det är ju alltid svårt att uppskatta hur lång tid saker och ting tar och hur mycket folk det krävs för att hinna med.

Dagens arbetsuppgift uppskattades till två personers jobb i några få timmar, men några timmar blev fyra väldigt stressiga timmar så nio-frukosten fick ätas kl 11.30.

Med tanke på att betongbilen tog 16 kr/min (=1.000 kr/h) för att den fick stå och vänta på oss arbetare så var det inte läge att ta rast för att äta en ostmacka.

Utan några större missöden så blev formarna fyllda till slut och dagen efter revs formarna för att kunna förbereda för att börja mura.


Nu kanske banken har en annan åsikt, men för oss så är huset nu officiellt vårat...


/J

Inga kommentarer: