onsdag 30 april 2008

Bara för Hanna

Fast ni andra kan få titta med ett öga eller så. ; )

Gustav inspekterar paddan. Den var faktiskt inte riktigt frisk. Staffan fick lov att kalla på doktorn två gånger. Första gången räckte det att plåstra om den lite, nästa gång fick den följa med till sjukan och paddan blev ersatt av en, visserligen äldre, men friskare modell.


Många lass grus har det gått åt! Grävare Tomas spred ut 25 cm tjocka lager åt gången och paddare Staffan körde minst fyra vändor innan det var dags för nästa lager.


Grävling och padda i samspråk. De tog sig en kort paus i arbetet när jag kom förbi på min lunchpromenad. Jag har väl aldrig varit så hurtig och skött mina dagliga promenader så bra förut.



Ett precisionsjobb!


Så var grävningen och paddningen klar och det är dags att göra noggranna mätningar för att huset ska hamna rätt. Marken kommer i slutändan att vara i nivå med de tvärliggande brädorna på de ihopsnickrade ställningarna. Ni ser att det är en bit kvar att fylla än!


Just nu ser det ut som att det kommer att bli en stor nivåskillnad mellan hus och garage. Men det blir det inte sörru! Garaget ska byggas på platta och huset på krypgrund. Därav skillnaden.




Tänk dig att jag står med kameran inne vid matplatsen i vår stora, härliga kök och tittar ut mot vår sprillans nya bil (modell ännu okänd) på garageuppfarten.




Snören löper kors och tvärs. Diagonaler är uppmätta för att undvika ett skevt hus. Det vill vi inte ha!
I bakgrunden skymtar den mysiga (hmm) byggkojan.





Nu är kameran riktad från garageuppfarten in genom köksfönstret. Lustigt att man kan se ända bort till hörnet på vardagsrummet. : )
Ha en riktigt trevlig valborg!
/ A

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt Anna! Tur att du beskrivit så bra vad jag egentligen ser, för annars vet jag inte om jag förstått men kul är det.